UUTISKIRJE SYYSKUUSSA 2022

"Kun elämä on raskasta, rohkeat eivät alistu ja hyväksy tappiota - sen sijaan he käyvät yhä määrätietoisemmin taisteluun paremman tulevaisuuden puolesta."

Kuningatar Elisabet II

LÄMPIMIÄ TERVEISIÄ LIISANKADULTA

Liisankadulla Helsingissä on syyskausi alkanut mukavissa merkeissä. Toimistosihteeri Nina Hurtamo pyörittää toimiston arkista käytännön aherrusta tottuneesti ja tarmokkaasti, terapeuttimme ovat aloittaneet asiakasvastaanotot, ryhmät ovat pyörähtämässä käyntiin ja uusi pääsihteeri Inari Varimo tutustuu työhönsä ja Valkonauhaliiton laajoihin verkostoihin ja yhteistyökumppaneihin. Helsingissä säät ovat olleet kauniin syksyisiä ja useina päivinä paistanut aurinko on pitänyt mielen iloisen toiveikkaana.

Maailmassa on tällä hetkellä paljon sellaista, joka meitä jokaista mietityttää ja ahdistaakin. Koronavuosien jälkeen tuntuu, että ei olisi kestokykyä ottaa vastaan taas uusia ongelmia ja huolen aiheita. Jos ahdistus meinaa ottaa yliotteen, on asiantuntijoiden mukaan viisasta keskittyä arkisiin asioihin ja pieniin käytännön juttuihin; kaikkeen sellaiseen, mihin on mahdollista omin toimin vaikuttaa. Mikä Sinun elämässäsi on sellaista, johon voit uppoutua, jota voit hallita ja joka tuottaa tunteen siitä, että Sinä voit vaikuttaa? Mistä saat rauhaa, turvallisuuden tunnetta ja iloa elämääsi?

Valkonauhassa me pyrimme tekemään työtä niiden asioiden eteen, johon me yhdistyksenä voimme vaikuttaa paikallisesti ja valtakunnallisesti. Sellaisia asioita ovat pienet ja isommat hyvät teot toisille ihmisille: kuunteleminen, kahvin keittäminen, silmiin katsominen, yhdessä oleminen, vierellä pysyminen, tuen tarjoaminen, luokse meneminen, puolesta puhuminen ja ymmärtäminen. Aina ei tarvita muuta kuin tieto siitä, että toinen ihminen ymmärtää ja on olemassa minua varten, jos minä tarvitsen tukea. Siihen me yhdistyksenä pyrimme – ja siihen me joka päivä pystymme. Meitä kohtaavat ihmiset saavat meiltä apua, keinoja selviytyä omassa arjessaan ja voimaantumisen kokemuksia. Olemme omalta osaltamme tuomassa tähän maahan hyvyyttä, toivoa ja kannattelemisen kokemuksia. Ihanaa, että olet omalta osaltasi tässä työssä mukana!

SYYSKOKOUS JA SYYSNEUVOTTELUPÄIVÄT

Suomen Valkonauhaliiton syysneuvottelupäivä ja jäsenkokous järjestetään tänä syksynä Espoossa sijaitsevassa Backbyn kartanossa (ent. Kaisankoti)22.-23.10.2022. Yhteinen ohjelmamme järjestetään kartanon kauniissa kokoustila Vilpolassa. Päivien teemana on

Yhdessä yhteisessä yhdistyksessä.

Lämpimästi tervetuloa mukaan tapaamaan tuttuja, kuulemaan asiaa yhdistystoiminnasta, tapaamaan uutta pääsihteeriä ja viettämään voimaannuttavaa viikonloppua kauniissa kartanomiljöössä valkonauhasisarten seurassa!

Osallistumismaksu on täysihoidolla 2 hengen huoneessa 122 euroa henkilöltä (sisältäen yhteiskuljetuksen bussilla Helsinki-Espoo-Helsinki). Osallistumismaksu on täysihoidolla 1 hengen huoneessa 152 euroa henkilöltä (sisältäen yhteiskuljetuksen bussilla Helsinki-Espoo-Helsinki).

Kokouspaikalle järjestetään yhteiskuljetus Packalén Bus -yhtiön bussilla. Bussi lähtee Helsingistä, Fennian talon edestä Mikonkadulta lauantaina 22.10. kello 10. Paluu samaan paikkaan sunnuntaina 23.10. kello 15.30 mennessä.

Sitovat ilmoittautumiset pyydetään keskiviikkoon 5.10.2022 mennessä liiton toimistolle joko sähköpostitse nina [dot] hurtamo [a] suomenvalkonauhaliitto [dot] fi tai puhelimella 09 1351 268. Samalla pyydetään kertomaan mahdollisista ruokarajoituksista.

OHJELMA

Lauantai 22.10.2022:

Klo 10:00                       Yhteiskuljetus lähtee Helsingistä

Klo 10:45                       Saapuminen Backbyn kartanoon

Klo 11:00                       Lounas noutopöydästä

Klo 12:15                       Avauspuheenvuoro, puheenjohtaja Sinikka Ervelius-Vilén

Klo 12:30                       Päivän teeman käsittely alkaa, järjestöjen kehittämiseen erikoistu                    nut kouluttaja, tietokirjailija Kari Loimu

Klo 14:30                       Iltapäiväkahvi ja majoittuminen

Klo 15:30                       Teeman käsittely jatkuu, Kari Loimu

Klo 17:00                       Kotiruokapäivällinen

Sauna

Iltapala

Yhteistä seurustelua ja iltaohjelmaa

Sunnuntai 23.10.2022:

Klo 7:30-9:30                 Aamiainen kartanon noutopöydästä

Klo 10:00                      Jumalanpalvelus, Usko ja epäusko, pappi Inari Varimo                                                       ja kanttori Sari Rautio

Klo 11:00                       Lounas noutopöydästä

Huoneiden luovutus klo 12 mennessä

Klo 12:00                       Sääntömääräinen jäsenkokous, jossa käsitellään                                                         syyskokoukselle kuuluvat sääntömääräiset asiat

Klo 14:00                       Kokouskahvit, kotimatkalle valmistautuminen

Klo 14:30                       Yhteiskuljetus Helsinkiin lähtee

Hallituksen edustajille maksetaan osallistuminen liiton varoista. Lisäksi liitto maksaa kolmelle edustajalle/yhdistys matkakulut Espooseen (sisältäen yhteinen bussikuljetus Helsingistä) liiton matkustussäännön mukaisesti. Mikäli yhdistys ei käytä kokonaan matkakorvausosuuttaan, voidaan säästyvällä osuudelle kompensoida yhdistyksen edustajan täysihoitomaksua Backbyn kartanossa. Maksut laskutetaan yhdistyksiltä päivien jälkeen.

PAIKALLISYHDISTYSTEN KUULUMISIA

Tampereen Valkonauha täyttää tänä vuonna 120 vuotta. Liitto onnittelee yhdistystä ja toivottaa kaikkea hyvää ja pitkää ikää jatkoonkin!

Mikkelin Valkonauha järjestää SEMINAARIN ja AVOINTEN OVIEN PÄIVÄN lauantaina 12.11.2022 klo 12-16. Seminaarin aiheena on Löydä paikkasi elämässä ja yhteisössä. Seminaarissa puhuu kasvatustieteiden maisteri ja Seurakuntaopiston luottamushenkilökoulutuksesta vastaava kouluttaja Tytti Pietilä. Lisätietoja seminaarista saa Mikkelistä Aune Laitiselta puh. 044 036 6320 tai liiton toimistolta puh. (09) 1351 268.

Lappeenrannan Valkonauha järjestää SEMINAARIN lauantaina 26.11.2022 klo 11-14 aiheella Tietoinen läsnäolo ja armollisuus itseä kohtaan apuna arjessa ja elämän myrskyissä. Seminaarissa psykologi (PsM) ja mindfulness-tunnetaitovalmentaja Sanni Saarimäki alustaa itsemyötätunnon (eli armollisuuden itseä kohtaan) merkityksestä tässä kiirettä, suoriutumista ja epävarmuutta sisältävässä elämässämme, jossa on usein vaikeaa pysähtyä.

Seminaari järjestetään Lappeenrannan kirkon alasalissa, osoitteessa Mannerheiminkatu 1, Lappeenranta.

Ilmoittautuminen seminaariin to 24.11.22 mennessä joko Lappeenrannan Valkonauhan sihteerille Elli Martikaiselle puh. 040 502 3172 tai liiton toimistoon puh. (09) 1351 268.

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu ja vapaaehtoinen kahviraha. Muuten tilaisuus on maksuton.

Molemmat seminaarit järjestetään yhteistyössä paikallisyhdistysten, Suomen Valkonauhaliiton ja STEP-opintokeskuksen kanssa.

Paikallisyhdistysten seminaarien järjestäminen

Liitto tukee kaikkien yhdistysten seminaarihankkeita, auttaa etsimään teemoja ja kouluttajia ja toimii tarvittaessa kaikissa järjestelyissä tukena. Liitto maksaa kouluttajien palkkiot ja matkakulut sekä seminaarin ilmoitus- ja materiaalikulut. Liitto myös huolehtii myös seminaariohjelman visuaalisesta laadinnasta. Paikallisyhdistykset vastaavat itse seminaarien tarjoilukuluista.

Jos yhdistykset kaipaavat ideoita seminaarien aiheiksi tai kouluttajiksi tai seminaareihin liittyen on muita kysymyksiä ja ajatuksia, olkaa yhteydessä pääsihteeri Inari Varimoon, niin mietitään ja suunnitellaan seminaareja yhdessä!

Toivotamme myös kaikki liittoon suoraan jäseninä olevat henkilöjäsenet tervetulleiksi tapahtumiin ja osallistumaan liiton toiminnan kehittämiseen ja toteuttamiseen!

VALKONAUHA-LEHDEN ILMESTYMINEN

Seuraava Valkonauha-lehti ilmestyy lokakuun ensimmäisellä viikolla. Lehti on taas täynnä tietoa, ajankohtaisia kuulumisia, asiantuntijoiden puheenvuoroja ja elämän tärkeitä kysymyksiä. Toivotamme ajatuksia herättäviä lukuhetkiä!

Vuoden viimeinen Valkonauha-lehti ilmestyy joulukuun alussa. Lehteen tuleva materiaali tulee olla toimistolla 18.10.2022 mennessä. Jos Sinulla on ajatuksia tai aiheita lehteen liittyen, ole yhteydessä. Lehteen mahtuu vielä juttuja!

TERVETULOA JOULUGLÖGEILLE

Valkonauhaliiton perinteinen joulujuhla järjestetään liiton tiloissa Liisankadulla lauantaina 10.12.2022 klo 12 alkaen. Ohjelmassa on puurotarjoilu, jouluglögit, musiikkia ja yhdessä laulamista, kunniamerkkien saajien julkistaminen, kukituksia, joulun sanomaa ja hyvän mielen yhdessä olemista. Lämpimästi tervetuloa yksin tai yhdessä ystävien kanssa!

Lämpimin terveisin ja teidän tapaamistanne

Espoossa syyskokouksessa odottaen!

Helsingissä 14.9.2022

Sinikka Ervelius-Vilén                       Inari Varimo                  Nina Hurtamo