AURORA-hanke

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittama AURORA-hanke  Mikkelin seudulla

Lasta odottavilla tai alle 2-vuotiaiden lasten päihteitä käyttävillä äideillä on mahdollisuus vanhemmuuden ja päihteettömyyden tukeen huhtikuussa 2020 Mikkelissä aloittavassa, kerran viikossa kokoontuvassa AURORA-ryhmässä. Tavoitteena on turvallisen kiintymyssuhteen rakentuminen äidin ja vauvan välille, arjen rutiineiden vahvistuminen sekä mahdollisen ylisukupolvisen vanhemmuuden puutteen katkaiseminen. Ryhmää ohjaa kaksi ammatillista asiantuntijaa ja vertaistukea tarjoava koulutettu kokemusasiantuntija. Ryhmän jälkeen kokemusasiantuntija voi jatkaa äitien tukihenkilönä. Ryhmä on osallistujille maksuton. Jokaisessa ryhmäkokoontumisessa käsitellään jotakin keskeistä vauvan kanssa elämiseen liittyvää teemaa sekä tarjotaan äideille lounas ja kahvi.

Äidin päihteiden käyttö on merkittävä riskitekijä lapsen turvalliselle kiintymyssuhteelle, koska se vaikuttaa lapsen hoitoon hidastaen vauvan tarpeisiin vastaamista, tekee siitä huonosti ennustettavaa tai välinpitämätöntä. Jos vanhemmalla itsellään ei ole kokemusta turvallisesta kiintymyksestä omassa lapsuudessaan, häneltä puuttuu myös kokemuksellinen lähtökohta vauvan turvallisen kiintymyksen rakentamiseksi.

Raskaus ja lapsen syntymä ovat päihteitä käyttävälle äidille mahdollisuus muuttaa elämänsä suuntaa, jos hänellä on riittävän hyvä tuki vanhemmuuteen ja päihteettömyyteen.

Hanketta hallinnoi STEAn rahoituksen hakenut Suomen Valkonauhaliitto. Liiton jäsenyhdistyksen Mikkelin Valkonauhan vapaaehtoiset osallistuvat hankkeeseen esimerkiksi kutomalla ryhmän äideille ja vauvoille villasukkia ja tarjoamalla näin "symbolista lisäsyliä". AURORA-ryhmä toimii yhteistyössä Essoten lastenpsykiatrian pikkulapsityöryhmän ja HALSO-vastaanoton kanssa. Toteutuksesta vastaavat Susanna Sillanpää/Tukipolky ky ja Eija Himanen/Puhumisen paikka. Ryhmän kokoontumisissa on mukana myös koulutettu kokemusasiantuntija.

Lisätietoja antavat:
Susanna Sillanpää susanna [dot] sillanpaa [a] tukipolku [dot] fi, puh. 044 2527512
Eija Himanen eija [dot] himanen [a] puhumisenpaikka [dot] fi, puh. 050 5792918
Irja Eskelinen irja [dot] eskelinen [a] suomenvalkonauhaliitto [dot] fi, puh. 044 587 44 52

AURORA